Stoppen met roken

Wat goed! U denkt erover na te stoppen met roken of u heeft besloten een niet-roker te willen zijn. Het is raadzaam om hier hulp bij te vragen van een specialist. Iemand die u motiveert, begeleidt en ondersteunt naar een rookvrij leven! Hoe u dit doet? Er zijn meerdere mogelijkheden om te stoppen met roken.

 

© 2012-2022 NHG | Disclaimer

Bereid je goed voor op stoppen met roken

Neem ongeveer 2 weken de tijd om je goed voor te bereiden op het moment dat je stopt:

  • Kies de hulp die bij je past. Je huisarts helpt je bij je keuze. Je kunt hierbij de keuzetabel gebruiken.
    Wat het beste werkt is de combinatie van: een persoonlijke begeleider en een middel met  of een medicijn
  • Beslis met je huisarts of je kauwgom, tabletten of pleisters met nicotine of medicijnen wilt gebruiken.
  • Maak een lijstje met voordelen. Schrijf op wat voor jou de belangrijkste voordelen zijn van stoppen. Dan kun je dat op moeilijke momenten lezen. Bijvoorbeeld: ik wil fitter zijn, ik wil geld overhouden, ik wil zwanger worden, ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn kind.
  • Bedenk wat je op moeilijke momenten kunt doen zodat je niet gaat roken. Bijvoorbeeld lezen, gaan wandelen of iemand bellen.
  • Kies een stopdatum. Bijvoorbeeld wanneer je het niet te druk hebt en ook genoeg leuke dingen te doen hebt.
  • Stop in 1 keer. Dat lukt beter dan langzaam minder sigaretten roken.
  • Doe alle sigaretten weg. Haal voor je stopdatum alle sigaretten weg uit je huis, jassen, tassen en auto.
    Bewaar ook geen sigaretten voor bezoek. Zo maak je het voor jezelf makkelijker.
  • Vraag steun aan je partner, huisgenoten, vrienden en collega’s.
    Spreek met andere rokers af dat ze je geen sigaret meer aanbieden.
    Vraag of ze niet meer in je omgeving roken als je gestopt bent.

Je zorgverzekering betaalt begeleiding bij stoppen met roken. Je verzekering betaalt ook de middelen met nicotine of medicijnen als je begeleiding krijgt.

Wie kan mij begeleiden bij stoppen met roken?

Stoppen met roken lukt het beste met persoonlijke begeleiding van:

  • je huisarts
  • de praktijkondersteuner
  • of een stoppen-met-roken coach (kijk op Ikstopnu.nl voor adressen)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met uw huisarts of de praktijkondersteuner. Kijk ook eens op deze websites: