Gemiddeld slaapt een volwassene zo’n 7 à 8 uur per nacht. Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig. Hoeveel slaap jij nodig hebt, hangt van een aantal zaken af zoals: je gezondheid, je leeftijd en je activiteiten overdag. Sommige mensen slapen structureel meer dan 9 uur. Maar ook te veel slaap kan nadelige gevolgen voor de gezondheid hebben. Die zijn bijna vergelijkbaar met te weinig slaap.

Bepaal jouw uren per nacht

Er is een eenvoudige vuistregel. Voel je je genoeg uitgerust als je wakker wordt? Dan heb je genoeg geslapen. Je kunt ook eens na twee weken vakantie nagaan hoeveel je dan slaapt. Je bent dan helemaal uitgerust. Dat geeft dus een mooie indicatie van de slaapuren waar jij je lekker bij voelt. Houd wel in de gaten, dat als je overdag veel mentale of fysieke energie gebruikt, je dan meer behoefte hebt aan slaap. Een half uur slaap extra zorgt er na zo’n inspannende dag voor, dat je weer vol energie aan je nieuwe dag begint.

Hoe word je fit wakker?

Je kunt voldoende uren slapen en toch het gevoel hebben dat je te weinig energie hebt. Dan is de kwaliteit van je slaap waarschijnlijk niet goed genoeg. Je kunt een aantal dingen veranderen om te zorgen dat je weer fit wakker wordt.

Voor je gaat slapen:

  • Ga elke dag zoveel mogelijk op een vaste tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ook in het weekend.
  • Maak een vaste routine voor je naar bed gaat. Dat wil zeggen dat je de dingen (bijv. half uurtje lezen, douchen, flossen en tandenpoetsen) op een vaste volgorde doet voor je gaat slapen.
  • Zorg voor een donkere slaapkamer met voldoende frisse lucht. Zet elke nacht je slaapkamerraam op een kier. Als het erg koud is, kan je een extra deken op bed leggen.
  • Bedenk ‘s avonds al wat je de volgende dag gaat doen. Zet je spullen en kleren vast klaar voor morgen en maak als je wilt een (kort) lijstje. Dan hoef je er ’s nachts niet meer aan te denken.
  • Ga je graag in bad voor het slapen gaan? Zorg dan dat je 90 minuten kunt afkoelen voor je in bed stapt. Jouw lichaamstemperatuur ligt lager als je slaapt dan overdag. Jouw lijf heeft dus tijd nodig om af te koelen na het warme bad. Douchen werkt dan beter. Daarmee koel je sneller af.

Als je wakker wordt:

  • Gebruik de snooze-knop niet (meer)! Stap meteen uit bed zodra de wekker gaat. Ook al is de verleiding om nog even te blijven liggen heel groot.
  • Zorg direct voor veel licht. Trek de gordijnen open en doe het licht aan. Het ochtendlicht geeft een duidelijk signaal aan je hersenen, waardoor je sneller wakker wordt.
  • Neem een koude douche. Of als je dat niet fijn vindt, neem dan een warme douche die eindigt in koud. Het koude water prikkelt en activeert je hele lijf, waardoor je heel snel wakker wordt.
  • Begin je dag met een goed ontbijt. Jouw lichaam heeft sowieso behoefte aan energie na een nacht vasten. Daarnaast stimuleer je de stofwisseling, zodat je hele lichaam goed op gang komt.

Bron: fitzme.nl/cz